
Na een complicatie of een medische fout, volgt een moeilijk gesprek met de patiënt en zijn familie . Van dit gesprek hangt veel af. De meeste klachten ontstaan door de manier waarop jouw bejegening door de patiënt of familie wordt ervaren. Als arts wordt je verondersteld dit zonder voorbereiding te kunnen, maar is dat realistisch ?
Deze training is voor artsen die goed voorbereid willen zijn voor een gesprek met de patiënt, familie of nabestaanden na een medisch incident of (ernstige) complicatie. Een incident heeft ook veel impact op jou, een (tucht)klacht maakt het nog veel zwaarder.
In deze training leer je:
- Hoe je open en eerlijk kan communiceren na complicatie of incidenten
- Wat de kernelementen zijn van een disclosure-gesprek
- Hoe je op een empathische manier dit gesprek voert.
- Welke informatie patiënten (of familie) nodig hebben voor hun verwerkingsproces
- Hoe je de kans verkleint op een klacht.
- Hoe je ruimte creëert voor vergeving
- Hoe je de behandelrelatie en het vertrouwen kan herstellen
Deze training is voor jou als:
- Regelmatig met patiënten en hun families complicaties van een medische behandeling bespreekt.
- Klachten wilt vermijden na een medische fout of complicatie
- Disclosure-gesprekken effectiever wilt maken
- Meer zelfvertrouwen wilt krijgen in het voeren van moeilijke gesprekken.
De training is beschikbaar in verschillende formaten:
- Hele dag
- Halve dag
Je oefent de gesprekstechnieken in, zodat je op de werkvloer meteen aan de slag kan met de geleerde vaardigheden.
Deze training is geschikt voor artsen en verpleegku.
Contacteer ons nu en leer open te communiceren na medische complicaties of fouten !